Galerie Tanja Wagner is pleased to present recent works by Šejla Kamerić.
Bosnian artist Šejla Kamerić has received widespread acclaim for her poignant intimacy and social commentary. Based on her own experiences, memories and dreams, which were influenced by the war in Bosnia and Herzegovina (1992-1995), Šejla Kamerić’s work takes us to glocal spaces of displacement and discrimination. The weight of her themes stands in powerful contrast to her individual aesthetics and to her choice of delicate materials.
The central piece of Šejla Kamerić’s exhibition is her most recent work Red Carpet (2011) in which the artist subverts the cosiness typically associated to a hand-fabricated rug. The six-meter-long rag rug is made only out of red second-hand clothes. Parts of the clothing, zippers, buttons, tags remain visible. Red Carpet is sourrounded by black and white oversized crochet doilies entitled Hooked (2010) which are hanging like spider-webs on the walls and in the corners of the space. Šejla Kamerić’s work is beautiful and alarming at the same time, fascination and discomfort lie close together.
The work functions both by analogy and connotation, raising issues of gender-specific perspectives with reference to real events. Differently from the feminist, critical approach to craft in the 70s and the mere usage of weaving as a traditional female craft, Šejla Kamerić’s works become a visual form of resistance. It draws a strong reference to the myths of Philomela and Arachne who were raped and silenced by their perpetrators and chose weaving to testify their stories.
Šejla Kamerić recieved the Routes Princess Margriet Award. The ceremony and screening take place on February 8, 2011 in Brussels. From January 21 – March 27, 2011 Šejla Kamerić is having a solo exhibition at Camera Austria, Graz.
Šejla Kamerić, born in Sarajevo in 1976, lives and works in Sarajevo and Berlin.
Selected solo exhibitions: No More Drama, Röda Sten, Göteborg (2010), Prospectif cinéma, Centre Pompidou, Paris (2010), What do I know, DAAD Galerie, Berlin; Galerie im Taxispalais, Innsbruck (2008); Brand New, The Kosova Art Gallery – Museum Priština and EXIT Gallery (2006), Priština; Closed, Zemaljski Muzej Bosne i Hercegovine, Sarajevo (2005); Others and Dreams, Portikus, Frankfurt a. M. (2004)
Selected group exhibitions: Glück happens, Kunstpalais, Erlangen (2010) Squatting, Temporäre Kunsthalle, Berlin (2009), Gender Check. Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe, Museum Moderner Kunst, Vienna (2009); ZEIGEN. An Audio Tour Through Berlin, Temporäre Kunsthalle, Berlin (2009); Windows upon Oceans – 8. Baltic Biennial of Contemporary Art, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin (2009).
Galerie Tanja Wagner zeigt neue Arbeiten der bosnischen Künstlerin Šejla Kamerić.
Šejla Kamerić erlangte bereits breite Annerkennung für ihr Werk, das ergreifende Intimität mit sozialer Kritik vereint. Ihre Arbeiten führen uns zu glokalen Orten von Diskriminierung und Entrücktheit. Sie basieren auf den Erfahrungen, Erinnerungen und Träumen der Künstlerin, beeinflusst durch den Krieg in Bosnien und Herzegowina (1992-1995). Die Schwere der Themen steht in einem kraftvollen Gegensatz zu Šejla Kamerićs individueller Ästhetik und dem Gebrauch filigraner Materialien.
Die zentrale Arbeit der Ausstellung ist das neueste Werk von Šejla Kamerić: Red Carpet (2011). Hier untergräbt die Künstlerin die typische Behaglichkeit, die einem handgewebten Flickenteppich inne wohnt. Der sechs Meter lange Teppich ist aus roten getragenen Kleidungsstücken gewebt – Teile der Kleidung, Reißverschlüsse, Knöpfe und Schilder sind noch sichtbar. Red Carpet ist umgeben von schwarzen und weißen überdimensionalen Häckeldeckchen mit dem Titel Hooked (2010), die wie Spinnenweben in den Ecken des Ausstellungsraums hängen. Šejla Kamerićs Arbeiten sind schön und alarmierend zugleich und schaffen dabei eine starke Spannung zwischen Faszination und Unbehaglichkeit.
Ihre Werke behandeln geschlechterspezifische Themen, die auf reale Begebenheiten rekurieren. Anders als der feministisch-kritische Ansatz der 1970er Jahre, der theoretische Reflektionen über Weberei als typisch weibliches Handwerk beinhaltete, werden die Arbeiten hier eher zu einer visuellen Form des Widerstands. Gleichzeitig stellen Šejla Kamerićs Arbeiten einen starken Bezug zu den Mythen von Philomena und Arachne her, die sich, vergewaltigt und von den Tätern zum Schweigen gebracht, für das Sticken entschieden um ihre Geschichte zu erzählen und zu bezeugen.
Šejla Kamerić ist die Preisträgerin des diesjährigen Routes Princess Margriet Awards, der am 8. Februar in Brüssel verliehen wird. Vom 20. Januar – 27. März sind Šejla Kamerićs Arbeiten in einer Einzelausstellung bei Camera Austria in Graz zu sehen.
Šejla Kamerić, geboren 1976, lebt und arbeitet in Sarajevo und Berlin.
Ausgewählte Einzelausstellungen: No More Drama, Röda Sten, Göteborg (2010), Prospectif cinéma, Centre Pompidou, Paris (2010), What do I know, DAAD Galerie, Berlin; Galerie im Taxispalais, Innsbruck (2008); Brand New, The Kosova Art Gallery – Museum Priština, Priština und EXIT Gallery, Pejë (2006); Closed, Zemaljski Muzej Bosne i Hercegovine, Sarajevo (2005); Others and Dreams, Portikus, Frankfurt a. M. (2004)
Ausgewählte Gruppenausstellungen: Glück happens…, Kunstpalais, Erlangen (2010) Squatting, Temporäre Kunsthalle, Berlin (2009), Gender Check. Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe, Museum Moderner Kunst, Wien (2009); ZEIGEN. An Audio Tour Through Berlin, Temporäre Kunsthalle, Berlin (2009); Windows upon Oceans – 8. Baltic Biennial of Contemporary Art, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin (2009).