Anna Witt
Beat Body
Nov 18, 2016 – Jan 18, 2017
Opening: Nov 18, 2016
Anna Witt - BEAT BODY, 2016

INSTALLATION VIEWS

WORKS

PRESS RELEASE

Galerie Tanja Wagner is pleased to present new works by Anna Witt for her second solo exhibition at the gallery.

BEAT BODY is a performative monument by Anna Witt for the women working on the street of Kurfürstenstraße which is parallel to the gallery. She spent some time in the women’s environment and asked the women to record their heart beats.

Everyone has an individual heartbeat. This creates a portrait which is very intimate and anonymous at the same time. The personal soundtrack of each woman was transformed into an individual choreography by professional pole dancers from a nightclub in the nearby neighbourhood.
Through the strong self-determined physicality of the dancers, the video sculpture BEAT BODY becomes a tribute to the women of the street and emphazises the value of each individual human being.

Anna Witt’s performances in the form of public interventions as well as her video installations scrutinize the construction of cultural stereotypes and the positioning of the individual within social systems. Her works are situated between fictional re-enactment and documentary staging, representing the problem of subject-formation in relation to political identity, collectivity and civil rights.

On January 11 at 7 pm, we will host a talk with the artist in dialogue with OLGA, a meeting place for women on Kurfürstenstrasse.

 

Anna Witt, born 1981 in Wasserburg am Inn, lives and works in Vienna.

In 2015 Anna Witt received the Kunstpreis Europas Zukunft, in 2013 the BC21 Art Award der Boston Consulting und Belvedere Contemporary, the Bavarian State Scholarship Honours for Performance in 2012, the State Grant for Video and Media Art Austria in 2010 and the Scholarship Honours of the Columbus Art Foundation in 2008.

Her works have been presented in the following solo exhibitions: Kunst Halle Stankt Gallen; Kunstraum Munich; Simultanhalle, Cologne (2016); Galerie für zeitgenössische Kunst Leipzig; Kunstraum Lakeside, Klagenfurt; 8. Salon, Hamburg (2015); Stacion, Center for Contemporary Art, Prishtina, Kosovo (2014); Marabouparken, Sundbyberg (Stockholm) (2013); Janco Dada Museum, Ein Hod (2012); Magazin 4, Bregenzer Kunstverein, Bregenz; Museum Goch, Salzburger Kunstverein/Kabinett, Salzburg; o.T – Raum für aktuelle Kunst, Lucerne (2011).

Selected group exhibitions: Asylum Bielefelder Kunstverein; Touch the Reality. Rethinking Keywords of Political Performance Kunstraum Niederösterreich, Vienna; The People’s Cinema Salzburger Kunstverein (2016); Rabenmütter Lentos Kunstmuseum Linz; Factory Fetish West Space, Melbourne; 24/7 the human conditionVienna Biennale; Blind Spots Off Biennale Budapest (2015); Risk Society MOCA Museum of Contemporary Art Taipei, Taiwan; Fremd & Eigen Galerie im Taxispalais, Innsbruck; Domestic Utopias NGBK, Berlin, Austrian Cultural Forum, New York, Emscher Kunst (Triennale Ruhrgebiet) (2013); We only dream of places and resistance, for now Lux/ICA Biennial of Moving Images, London (2012); Kunstmuseum St. Gallen, Lux/ICA Biennial of Moving Images, London, Austrian Cultural Forum London, Kunsthalle Wien, Project Space, Vienna (2012); Kunsthalle Ravensburg, Regensburg; 29th Biennial of Graphic Arts, Ljubljana (2011); Was draußen wartet 6. Berlin Biennale für zeitgenössische Kunst Berlin; Where do we go from here? Secession, Vienna, Kunstmuseum Bern; Bilder in Bewegung. Künstler & Video/Film Museum Ludwig, Cologne (2010).

Galerie Tanja Wagner freut sich neue Arbeiten der Künstlerin Anna Witt in ihrer zweiten Einzelausstellung in der Galerie zu zeigen.

Für BEAT BODY setzt Anna Witt den Arbeiterinnen des Straßenstrichs auf der Kurfürstenstraße ein performatives Monument. Hierfür verbrachte sie einige Zeit im Umfeld der Frauen und bat sie ihre Herztöne aufzuzeichnen. Jeder Mensch hat einen individuellen Herzschlag – somit entsteht ein Portrait, das sehr persönlich und anonym zugleich ist.

Der jeweils eigene Soundtrack der Herzfrequenzen der Frauen wurde von professionellen Pole-Tänzerinnen aus einem benachbarten Nachtclub in eine individuelle Choreographie umgesetzt.
Durch die starke selbstbestimmte Körperlichkeit der Tänzerinnen wird die Video-Skulptur BEAT BODY zu einer Hommage an die Frauen der Straße und betont den Wert jedes einzelnen Menschen.

Anna Witts Performances in Form von öffentlichen Interventionen und Videoinstallationen machen unsere kulturellen Stereotypen und die Positionierung des Individuums in sozialen Systemen zum Gegenstand ihres Interesses. Die Arbeiten befinden sich zwischen fiktionalem Re-enactment und dokumentarischer Inszenierung; sie beschäftigen sich mit dem Problem der Subjektbildung in Bezug auf politische Identität, Kollektivität und Bürgerrechte.

Am 11. Januar um 19:00 Uhr wird ein Gespräch mit der Künstlerin stattfinden, in Zusammenarbeit mit dem Frauentreff OLGA auf der Kurfürstenstraße.

 

Anna Witt, geboren 1981 in Wasserburg am Inn, lebt und arbeitet in Wien.

2015 erhielt Anna Witt den Kunstpreis Europas Zukunft, 2013 den BC21 Art Award der Boston Consulting und Belvedere Contemporary (Wien), den Bayrischer Staatsförderpreis für Performance 2012, das Staatsstipendium für Video- und Medienkunst Österreich 2010 und den Förderpreis der Columbus Art Foundation 2008.

Ihre Arbeiten waren in folgenden Einzelausstellungen zu sehen: Kunst Halle Stankt Gallen; Kunstraum München; Simultanhalle, Köln (2016); Galerie für zeitgenössische Kunst Leipzig; Kunstraum Lakeside, Klagenfurt; 8. Salon, Hamburg (2015); Stacion, Center for Contemporary Art, Prishtina, Kosovo (2014); Marabouparken, Sundbyberg (Stockholm) (2013); Janco Dada Museum, Ein Hod (2012); Magazin 4, Bregenzer Kunstverein, Bregenz; Museum Goch, Salzburger Kunstverein/Kabinett, Salzburg; o.T – Raum für aktuelle Kunst, Luzern (2011).

Ausgewählte Gruppenausstellungen: Asylum Bielefelder Kunstverein; Touch the Reality. Rethinking Keywords of Political Performance Kunstraum Niederösterreich, Wien; The People’s Cinema Salzburger Kunstverein (2016); Rabenmütter Lentos Kunstmuseum Linz; Factory Fetish West Space, Melbourne; 24/7 the human condition Vienna Biennale; Blind Spots Off Biennale Budapest (2015); Risk Society MOCA Museum of Contemporary Art Taipei, Taiwan; Fremd & Eigen Galerie im Taxispalais, Innsbruck; Domestic Utopias NGBK, Berlin, Austrian Cultural Forum, New York,  Emscher Kunst (Triennale Ruhrgebiet) (2013); We only dream of places and resistance, for now Lux/ICA Biennial of Moving Images, London (2012); Kunstmuseum St. Gallen, Lux/ICA Biennial of Moving Images, London, Austrian Cultural Forum London, Kunsthalle Wien, Project Space, Wien (2012); Kunsthalle Ravensburg, Regensburg; 29th Biennial of Graphic Arts, Ljubljana (2011);  Was draußen wartet 6. Berlin Biennale für zeitgenössische Kunst Berlin; Where do we go from here? Secession, Wien, Kunstmuseum Bern, Bern; Bilder in Bewegung. Künstler & Video/Film Museum Ludwig, Köln (2010).

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