Annabel Daou
A Year Like Any Other
Solo exhibition by Annabel Daou
Apr 28 – Jul 31, 2021
Opening: Apr 28, 2021
Annabel Daou - A Year Like Any Other, 2021

INSTALLATION VIEWS

WORKS

Annabel Daou
a year like any other, 2020
HD video, colour, sound
30:00 min.
Edition of 5

PRESS RELEASE

We wore the year on us. It left traces on the body, notes in the margins of our lives. A few sentences discovered sometime later describe some ordinary or extraordinary event, the sense of the moment, the mood of the time, the time of the year: early spring, that summer, last fall, another winter.

Annabel Daou’s fifth solo exhibition A Year Like Any Other at Galerie Tanja Wagner consists out of twelve works on paper and a video work. It is structured around 365 events that occurred somewhere in the world over the course of a year. Together these works chart the body moving through time and grappling with the physical and emotional spaces that constrain it.

In the works on paper, the threads of day-to-day life ramify into networks of fleeting moments. The surfaces are fabric-like, dyed in ink, cut, and held together with mending tissue. The forms and the way in which language hovers around them, allude to Egyptian wall drawings of weeping women, as well as early medical drawings known as “wound men.” They are produced through a sequence of dance-like movements in which the paper is sliced through, pulled apart, and reassembled. The pieces hang in a tenuous balance, suggestive of both fragility and resilience.

In the video work the body is by turns constricted and set free. The inside becomes outside as the world breaks in through scrims and screens, the piercing sounds of sirens and slashing of helicopter blades. A woman learns to dance a communal dance alone, without the arms of others to hook her arms into, without a lead to follow. Her head is caught. She twists in an awkward breathless attempt to escape.

What remains of a year? Marks on a wall. Fragments of disparate events. Residues of class and power. Whatever is left, whatever we find, becomes the story.

 

Annabel Daou’s work takes place at the intersection of writing, speech, and nonverbal communication. Her paper-and-tape constructions, sound pieces, and performances explore the language of power and intimacy. Daou was born and raised in Beirut and lives in Brooklyn.
She was a resident at Pollock-Krasner ISCP in New York (2019), at the Brown Foundation Fellows Residency Dora Maar (Ménerbes) (2008), as well as at the Elizabeth Foundation for the Arts Studio Center Residency in New York (2002-2007). Moreover, Daou won the “Biennial Award” of the Cairo Biennale (2010). Selected Solo exhibitions & Performances: I will worry for you (from dusk till dawn) school Wien (2021), Chou Hayda, The National Museum of Beirut (2018), fortune/Meanwhile…History, Global Art Forum, Dubai (2014), Fortune, PS1 MoMA New York (2013). Selected Group exhibitions: Trauma and Response, UTSA Art Gallery San Antonio (2021), On Celestial Bodies, Arter Istanbul (2020), The Naked Truth. A European history, Rijksmuseum Twenthe, Enschede (2019), The Living Room UIT (Use It Together), ISCP, Brooklyn, New York (2019), What We Call Love, Irish Museum of Modern Art, Dublin (2015), On the Mark, The Baltimore Museum of Art, Baltimore, MD (2010).

 

Wir trugen das Jahr an unserem Körper. Dort hinterließ es Spuren, kleine Notizen am Rande unseres Lebens. Ein paar Sätze, einige Zeit später entdeckt, beschreiben ein gewöhnliches oder außergewöhnliches Ereignis, den Sinn des Augenblicks, die Stimmung der Zeit, die Zeit des Jahres: den frühen Frühling, diesen Sommer, den letzten Herbst, einen weiteren Winter.

Annabel Daous fünfte Einzelausstellung A Year Like Any Other in der Galerie Tanja Wagner besteht aus zwölf Arbeiten aus Papier und einer Videoarbeit. Die Ausstellung dreht sich um 365 Ereignisse, die im Laufe eines Jahres irgendwo auf der Welt stattgefunden haben. Zusammen zeichnen diese Arbeiten den Körper auf, der sich durch die Zeit bewegt, während er mit den physischen und emotionalen Räumen kämpft, die ihn begrenzen.

In den Arbeiten auf Papier verzweigen sich die Fäden des Alltags in Netzwerken flüchtiger Momente. Die Oberflächen sind stoffartig, mit Tinte gefärbt und zerschnitten, bloß von etwas Gewebeband zusammengehalten. Die Formen und die Art und Weise, wie Sprache um sie herum zu schweben scheint, spielen auf ägyptische Wandzeichnungen von weinenden Frauen sowie auf frühe medizinische Zeichnungen an, die als „verwundete Männer“ bekannt sind. Sie entstehen durch eine Abfolge tanzartiger Bewegungen, bei denen das Papier durchgeschnitten, auseinandergezogen und wieder zusammengesetzt wird. Die Arbeiten bilden ein zartes Gleichgewicht, ein Hinweis auf sowohl Zerbrechlichkeit als auch zugleich Belastbarkeit.
In der Videoarbeit wird der Körper abwechselnd beengt und befreit. Das Innere wird zum Äußeren, während die Welt in Form von penetranten Sirenengeräuschen und dem Dröhnen von Hubschrauberrotoren hereindringt. Eine Frau lernt, einen Gemeinschaftstanz allein zu tanzen, ohne die stützenden Arme anderer, ohne die Möglichkeit, einer bereits vorhandenen Spur folgen zu können. Ihr Kopf ist gefangen. Sie windet sich in einem atemlosen Fluchtversuch.

Was verbleibt von einem Jahr? Zeichen an einer Wand. Fragmente unterschiedlicher Ereignisse. Rückstände von Klasse und Macht. Was immer bleibt, was immer wir finden, wird zur Geschichte.

 

Annabel Daous Arbeit findet an der Schnittstelle von Schreiben, Sprechen und non-verbaler Kommunikation statt. Ihre Konstruktionen aus Papier und Tape, Klangstücke und Performances erforschen die Sprache der Macht und Intimität. Daou ist in Beirut geboren und aufgewachsen und lebt heute in Brooklyn.
Sie erhielt das Stipendium Pollock-Krasner ISCP in New York (2019), das Brown Foundation Fellows Dora Maar in Ménerbes (2008), sowie ein Stipendium der Elizabeth Foundation for the Arts Studio Center Residency in New York (2002-2007). Zudem gewann Daou den “Biennial Award” der Kairo Biennale (2010). Ausgewählte Einzelausstellungen & Performances: I will worry for you (from dusk till dawn) school Wien (2021), Chou Hayda, The National Museum of Beirut (2018), fortune/Meanwhile…History, Global Art Forum, Dubai (2014), Fortune, PS1 MoMA New York (2013). Ausgewählte Gruppenausstellungen: Trauma and Response, UTSA Art Gallery San Antonio (2021), On Celestial Bodies, Arter Istanbul (2020), The Naked Truth. A European history, Rijksmuseum Twenthe, Enschede (2019), The Living Room UIT (Use It Together), ISCP, Brooklyn, New York (2019), What We Call Love, Irish Museum of Modern Art, Dublin (2015), On the Mark, The Baltimore Museum of Art, Baltimore, MD (2010).

A Year Like Any Other is kindly supported by NEUSTART KULTUR.

CHANNEL

STUDIO VISIT
Annabel Daou
Mar 28, 2021
Studio Visit - A Year Like Any Other

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