Galerie Tanja Wagner is very pleased to present EGO EDITIONS, a group exhibition with works by Ulf Aminde, Mariechen Danz, Annabel Daou, Paula Doepfner, Šejla Kamerić, Kris Lemsalu, Grit Richter, Issa Sant and Angelika J. Trojnarski.
With this exhibition we are celebrating the 3rd anniversary of the gallery. All artists represented created a special edition of self-portraits for this occasion as it is their faces, their ideas who form and constitute Galerie Tanja Wagner.
In the last three years the program of the gallery has been built up by these artists whose work is based on engagement and affection to allude a discussion about our society. Within their work, as different as the media and materials are, there has always been an invitation for a dialogue, to open up a space for an exchange of thoughts and ideas.
Ulf Aminde is showing a black and white photograph of himself as a teenager entitled Mother, his punk haircut hand coloured in bright pink. Mariechen Danz sampled former vocal sounds of hers on vinyl, exploring gestures and sounds of complaint that articulate themselves without language or naming while still creating a narrative. For parts of love letter Annabel Daou wrote on pieces of thin repair tape rolled up in a scroll, a seemingly endless love letter created of segments of letters by Rilke, Tolstoy, Voltaire, Kafka, Wharton, and Churchill, amongst others. Paula Doepfner transcribed neuroscientific texts about the origination process of emotions in blue ink on Gampi paper. The sentences are superimposed by a love poem of Durs Grünbein. Šejla Kamerić’s short video clips depict her naked body parts proving that words inevitably fail to do justice to our deeper experience. Kris Lemsalu took the jaw of an elk she found in the Estonian woods, casted it in porcelain, painted on top and combined it with a pair of stockings. The sculpture Alter Ego by Grit Richter is made of pigmented plaster formed in a fabric casting mould, built in an intuitive process. Its abstract form equilibrates between stability and fragility. Issa Sant painted ten differents stages of her own face with oil on canvas, the raw canvases are pinned onto the wall. The collaged prints by Angelika J. Trojnarski are based on a blurry photograph of coloured prisms. They deal with her own disability to see without glasses and her strong shortsightness: My Little Myopia.
Galerie Tanja Wagner freut sich die Gruppenausstellung EGO EDITIONS mit Arbeiten von Ulf Aminde, Mariechen Danz, Annabel Daou, Paula Doepfner, Šejla Kamerić, Kris Lemsalu, Grit Richter, Issa Sant und Angelika J. Trojnarski zu präsentieren.
Mit dieser Ausstellung feiern wir das dreijährige Bestehen der Galerie. Für diesen Anlass haben alle KünstlerInnen Editionen von Selbstporträts geschaffen. Ihre Köpfe und Ideen sind es, die der Galerie ihr Gesicht geben.
In den letzten drei Jahren wurde das Programm durch diese KünstlerInnen gestaltet. Ihre Arbeiten basieren auf einem Engagement das berührt und dazu einlädt relevante gesellschaftliche Themen zu diskutieren. Ihre Werke, so unterschiedlich die benutzten Medien und Materialien auch sind, beinhalten stets eine Einladung zum Dialog und schaffen einen Raum zum Austausch von Gedanken und Ideen.
Ulf Aminde zeigt eine Schwarzweißfotografie von sich selbst als Teenager mit dem Titel Mother; seine Punkfrisur ist in grellem Pink handcoloriert. Mariechen Danz nahm frühere Stimmlaute von sich auf Platte auf, die Gesten und Klänge des Klagens untersuchen. Sie funktionieren ohne Sprache oder Bennenung, und generieren dennoch eine Erzählung. Für parts of love letter hat Annabel Daou auf zusammengerolltem Reparaturband einen scheinbar unendlich langen Liebesbrief aus Briefsegmenten von unter anderem Rilke, Tolstoi, Voltaire, Kafka, Wharton und Churchill niedergeschrieben. Paula Doepfners Abschriften neurowissenschaftlicher Texte über den Entstehungsprozess von Emotionen sind in blauer Tinte auf feine Gampi Papiere übertragen. Die Sätze werden mit einem Liebesgedicht von Durs Grünbein überlagert. Šejla Kamerićs kurze Videoclips zeigen Teile ihres nackten Körpers als Beweis dafür, dass Wörter zwangsläufig unseren tieferen Erfahrungen nicht gerecht werden. Kris Lemsalu hat einen Abguss vom Kiefer eines Elches, den sie in den estnischen Wäldern fand, in Porzellan abgenommen, bemalt und mit einem Paar Damenstrumpfhosen vereint. Das Material von Grit Richters Skulptur Alter Ego besteht aus pigmentiertem Gips und ist in einer Gussform aus Stoff entstanden. Die abstrakte Form stellt eine Ambivalenz aus Standfestigkeit und Fragilität dar. Issa Sant malte zehn verschiedene Phasen ihres Gesichts mit Öl auf Leinwand; die rohe Leinwand wird direkt an die Wand genagelt. Basierend auf einer unscharfen Fotografie farbiger Prismen setzen sich Angelika J. Trojnarskis collagierte Prints mit ihrer eigenen Kurzsichtigkeit und ihrer Unfähigkeit, ohne Sehilfe zu sehen auseinander: My Little Myopia.